Spółka z o.o. to zdecydowanie najpopularniejsza forma prawna spółek handlowych w Polsce. Jej właściciele mierzą się ze wszystkimi niebezpieczeństwami rynku, dla przykładu z zatorami finansowymi oraz utratą płynności finansowej. Żeby się przed nimi zabezpieczyć, często muszą korzystać z zewnętrznego finansowania. Najlepszym narzędziem tego ostatniego jest faktoring dla spółek z o.o. W niniejszym artykule przyjrzymy się dokładnie, czym właściwie on jest.
Spółki z o.o. na polskim rynku
Jak już wspomnieliśmy, spółka z o.o. jest zdecydowanie najpopularniejszą postacią prawną spółek na naszym rynku. Jest także drugą najbardziej rozpowszechnioną formą prawną prowadzenia działalności w Polsce.
W każdym roku rejestruje się ich średnio 40 000. Wielka ilość wspomnianych podmiotów zaowocowała bezpośrednim dopasowaniem do nich usług finansowania zewnętrznego. Tak też powstał faktoring dla spółki z o.o.
Czym jest faktoring dla spółek z o.o.?
Faktoring dla przedsiębiorstw sprowadza się do przeniesienia wierzytelności z usługobiorcy na firmę faktoringową. Oferuje to klientowi (nazywanemu faktorantem) otrzymanie środków finansowych bezpośrednio po dokonaniu konwersji przez jego kontrahenta. Firma finansująca (nazywana w tym wypadku faktorem) w zamian za wykonaną usługę otrzymuje określony w umowie procent od dokonanej transakcji.
Jak w praktyce wygląda proces faktoringu dla spółek z o.o.?
Dla pełnego zrozumienia usługi faktoringu dla firm, poniżej przedstawimy schemat jej działania.
- Po dokonaniu konwersji przez naszego klienta, wysyłamy mu fakturę z odroczonym terminem płatności.
- Skan faktury wysyłamy do firmy oferującej usługi faktoringu dla spółek z o.o.
- W krótkim czasie, firma finansująca przelewa na nasze konto równowartość wskazanej na fakturze kwoty.
- Wraz ze spłaceniem przez dłużnika faktury, firma faktoringowa odzyskuje środki wraz z zarobionym przez siebie procentem.
Jakie są rodzaje faktoringu dla firm?
Faktoring dla przedsiębiorstw to elastyczne rozwiązanie. Posiada więc ono wiele wariantów. Wyróżniamy więc faktoring:
- niepełny, z regresem,
- pełny, bez regresu,
- eksportowy,
- cichy,
- odwrotny,
- jawny,
- zaliczkowy,
- półotwarty,
- mieszany,
- pojedynczy,
- globalny,
- restrukturyzacyjny,
- krajowy
Faktoring dla nowych spółek – niepełny, z regresem
Najczęściej spotykaną formą faktoringu jest wersja z regresem, nazywana również niepełną. Jest najtańsza i najprostsza, dlatego też cieszy się dużym zainteresowaniem nowych spółek z o.o. W ramach tej usługi firma finansująca nie przejmuje na siebie ryzyka niezapłacenia faktury przez naszego kontrahenta. W razie jego niewypłacalności faktorant będzie więc musiał samodzielnie spłacić sfinansowaną fakturę.
Nie zmienia to jednak faktu, że w ramach faktoringu z regresem, firma finansująca oferuje pomoc w egzekwowaniu należności, co z kolei ogranicza niepożądane możliwości. Ta forma jest więc optymalna, jeśli posiadamy sprawdzonych i zaufanych klientów. Nowe na rynku spółki z o.o. doceniają jego niską cenę oraz możliwość odliczenia go od podatku.
Faktoring pełny, bez regresu
Dla przeciwwagi, w ramach usługi faktoringu pełnego (bez regresu), firma finansująca przejmuje 100% ryzyka nieopłacenia przez kontrahenta faktury. Jeśli należność nie wpływa na konto, faktor bierze na siebie windykację należności. Spółce z o.o. daje to pewność otrzymania swej zapłaty.
Jakie są największe zalety faktoringu dla spółki z o.o.?
Jak już powyżej napomknęliśmy, faktoring ma wiele zalet. Najważniejszą z nich jest fakt, że klient otrzymuje gotówkę bezpośrednio po dokonaniu zakupu przez swojego kontrahenta, przy jednoczesnym zaoferowaniu mu faktury z odroczonym terminem płatności. W powyższego faktu wynikają dwie kolejne korzyści:
- natychmiastowa gotówka – zwiększa płynność finansową spółki z o.o.;
- oferowanie długich terminów płatności – zwiększa konkurencyjność danej spółki.
Można więc powiedzieć, że faktoring dla firm to pomoc w budowie silnej pozycji na rynku. Przedsiębiorstwo zyskuje renomę. Może także liczyć na lepszą współpracę z odbiorcami. Klienci, zadowoleni z długich terminów płatności, polecą naszą markę innym, co z kolei zaowocować może zawarciem kolejnych, zyskownych kontraktów.