Urzędowe sprawy online – czyli kiedy można wykorzystać Internet

Urzędowe sprawy online – czyli kiedy można wykorzystać Internet

Warto przeczytać

Gwałtowny rozwój technologii na przestrzeni ostatnich lat znacznie ułatwił możliwość dopełnienia większości urzędowych spraw przy pomocy wszechobecnego Internetu, dzięki czemu dochodzi do ograniczenia mnożących się wokół „papierów”, a także pozwala zaoszczędzić czas obywateli i urzędników.

Urząd Gminy uznawany jest przez większość obywateli za jedną z najważniejszych instytucji w praktycznie każdym mieście. Wszystko dlatego, że to właśnie tam załatwia się podstawowe sprawy związane z naszym codziennym życiem w konkretnej gminie.

Szybko i bezpiecznie w internetowym urzędzie

Dobiegająca końca pandemia spowodowała ogromne zamieszanie w codziennym życiu każdego z nas oraz zwróciła uwagę na konieczność dostosowania większości procedur urzędowych do nowoczesnej technologii. Skomplikowana sytuacja w bardzo krótkim czasie wymusiła powstanie internetowych platform, systemów i poradników online, które zapewniają możliwość zdalnego załatwienia większości spraw urzędowych. Wbrew pozorom te nowoczesne rozwiązania wiążą się z pewnymi ograniczeniami, a mianowicie konieczne jest posiadanie profilu zaufanego, e-dowodu bądź specjalnego certyfikatu potwierdzającego tożsamość obywatela. Ze względu na występowanie w naszym społeczeństwie wielu barier technologicznych większość urzędów zdecydowała się w okresie pandemii na przygotowanie zapieczętowanych skrzynek przed swoimi siedzibami, które pozwalały na przyjmowanie dokumentów urzędowych bez bezpośredniego kontaktu z urzędnikami. Oczywiście udostępniono również specjalne pulpity elektroniczne oraz możliwość telefonicznego załatwiania większości spraw.

Instalacja fotowoltaiczna – zgłoszenie, czy pozwolenie na budowę?

Czym właściwie jest e-dowód i jak można go uzyskać?

Nowoczesne gminy wprowadziły możliwość składania wniosków on-line.  Także coraz więcej instytucji innych państwowych podkreśla możliwość załatwienia większości urzędowych spraw przy pomocy e-dowodu. Warto jednak zacząć od tego, co dokładnie kryje się pod tym pojęciem. Rozwój technologii umożliwił stworzenie dokumentu osobistego w wersji elektronicznej, czyli w wyposażenie go w specjalistyczny chip, w którym znajdują się podstawowe dane identyfikacyjne obywateli wraz z ich biometryczną fotografią. Wbrew pozorom każdy posiadacz tego technologicznego ułatwienia ma możliwość szybkiej weryfikacji swojej tożsamości po przyłożeniu go do odpowiednio zaprojektowanego czytnika. Nie należy zapominać również o numerze CAN umieszczonym na pierwszej stronie e-dokumentu, ponieważ to właśnie przy jego pomocy korzysta się z większości funkcji dowodu i zabezpiecza go przed dostępem osób nieupoważnionych. Każdy obywatel ma prawo do posiadania e-dowodu, a jego uzyskanie nie jest wcale skomplikowane. Należy wypełnić wniosek oraz złożyć go w najbliższym urzędzie gminy niezależnie od aktualnego miejsca zameldowania. Przy pomocy tego identyfikatora można logować się do wszystkich portali urzędowych, a także podpisywać większość dokumentów elektronicznych.

Tych spraw urzędowych nie załatwisz internetowo

Mimo wprowadzenia przez władze państwowe wielu udogodnień w załatwianiu spraw urzędowych nadal istnieją pewne kwestie, które wymagają naszego osobistego stawiennictwa. Pierwszym takim przypadkiem jest konieczność rejestracji zgonu członka rodziny, co wiąże się z obowiązkiem złożenia wszystkich niezbędnych w tej sytuacji dokumentów. Również oświadczenie o uznaniu ojcostwa, a także odbiór karty pojazdu wymagają osobistej wizyty i spotkania z urzędnikami. Oczywiście nie należy zapominać o konieczności przedstawienia dokumentu tożsamości ze zdjęciem.

Tekst: Natalia Komarnicka

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments